وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش چشمگیر تلفات و جراحات ناشی از حوادث رانندگی، برنامه عملیاتی مطالعه ملی وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی را در پنج استان کشور به صورت آزمایشی آغاز کرده است. این طرح که به عنوان یکی از نخستین اقدامات اجرایی در چارچوب قانون برنامه هفتم پیشرفت به تصویب دولت و ابلاغ رئیس جمهور رسیده، رویکردی نوین و دادهمحور برای شناسایی ریشههای بروز حوادث و ارتقای ایمنی در جادههای ایران به شمار میرود.

برنامه هفتم توسعه و تحول در راهبردهای ایمنی رانندگی
هرمز ذاکری، معاون مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، در پنجمین نشست کمیسیون ایمنی راههای کشور در مشهد، از آغاز این طرح ملی خبر داد. وی تأکید کرد که این برنامه، گامی اساسی در راستای تحقق اهداف توسعهای کشور در حوزه حملونقل و کاهش هزینههای انسانی و اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی است. ایران، با وجود تلاشهای صورتگرفته، همچنان با آمار بالای تلفات جادهای روبرو است که این امر لزوم بازنگری و اتخاذ رویکردهای جامع و اثربخش را دوچندان میکند. این طرح ملی، با نگاهی تحلیلی و ریشهیاب، به دنبال شناسایی دقیق عوامل مؤثر در این حوادث است.
رویکرد دادهمحور برای تحلیل و کاهش تصادفات رانندگی
یکی از محورهای کلیدی این برنامه، جمعآوری اطلاعات دقیق و جامع از تمامی نقاط پرحادثه در شبکه راههای کشور است. این فرآیند با همکاری تنگاتنگ نهادهای حیاتی از جمله پلیس راهور، وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و سایر دستگاههای مرتبط صورت میگیرد. هدف نهایی، ارزیابی این دادهها و انتخاب شاخصهای کلیدی است که میتوانند مسیر ارتقای ایمنی جادهها و پیشگیری از تصادفات رانندگی را هموار سازند. این شاخصها شامل عوامل انسانی، زیرساختی و وسایل نقلیه میشود و یک تحلیل همهجانبه را تضمین میکند.
انتخاب استانهای پیشگام در طرح ملی ارتقای ایمنی رانندگی
پنج استان خراسان رضوی، فارس، کرمان، خوزستان و تهران به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح ملی انتخاب شدهاند. انتخاب این استانها با توجه به حجم ترافیک، وسعت شبکه راهها و آمار تصادفات رانندگی در آنها صورت گرفته است تا نتایج حاصله از گستره آماری مناسبی برخوردار باشد. در حال حاضر، نشستهای کارشناسی متعددی به صورت حضوری و مجازی در این استانها در حال برگزاری است تا ضمن نهاییسازی شاخصها، بررسیهای میدانی دادهها نیز به دقت انجام شود. این جلسات، بستر مناسبی برای تبادل نظر متخصصین و برنامهریزی عملیاتی فراهم میآورد.
همگرایی استانی: کلید موفقیت در کاهش تصادفات
معاون مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل با تأکید بر اهمیت جلب حمایت مدیران ارشد استانی و ملی، اظهار داشت که موفقیت و اثربخشی این طرح بدون پشتیبانی و همگرایی استانداران و رؤسای دستگاههای اجرایی محلی امکانپذیر نخواهد بود. این طرح به مشارکت فعال و همهجانبه تمامی ذینفعان نیاز دارد تا بتواند به اهداف خود در کاهش تصادفات رانندگی دست یابد. امید میرود نتایج مطالعات حاصل از این استانهای پیشرو، به عنوان یک الگوی جامع و موفق برای برنامهریزیهای آتی در سطح ملی مورد استفاده قرار گیرد و پس از ارزیابیهای دقیق، به تدریج به تمامی استانهای کشور تعمیم داده شود تا شاهد ارتقای فراگیر ایمنی رانندگی در سراسر ایران باشیم.
مطالب مرتبط
- محدودیتهای جدید ترافیکی: انسداد آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس برای روانسازی تردد
- راهداری همدان با ایمنسازی ۵۱ نقطه حادثه خیز، تحولی چشمگیر در ایمنی جادهها رقم زد
- همافزایی بیسابقه در شرق کشور؛ تفاهمنامه راهداری زمستانی برای ایمنی جادهها به امضا رسید
- محدودیتهای جدید ترافیکی: انسداد آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس برای روانسازی تردد