استاندار اردبیل در نشستی با معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، پروژه بارانداز ریلی لجستیکی مغان را به عنوان طرحی راهبردی در مسیر کریدور بینالمللی شمال-جنوب معرفی کرد و بر نقش حیاتی آن در شکوفایی اقتصاد منطقه تاکید ورزید. این جلسه که با هدف بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به جمهوری آذربایجان برگزار شد، بر ضرورت پیشبرد سریع این زیرساخت کلیدی صحه گذاشت.
[
]
اهمیت راهبردی بارانداز ریلی مغان در کریدور شمال-جنوب
مسعود امامی یگانه، استاندار اردبیل، در دیدار با مهران قربانی، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، به پتانسیلهای بیبدیل منطقه مغان در مسیر کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) اشاره کرد. وی بارانداز ریلی لجستیکی مغان را نه تنها یک پروژه محلی، بلکه طرحی با ابعاد ملی و منطقهای دانست که میتواند گرهگشای بسیاری از چالشهای ترانزیتی و تجاری کشور باشد. موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد مغان در مرز با جمهوری آذربایجان، این بارانداز را به یک نقطه استراتژیک برای مبادلات کالا تبدیل کرده است.
کریدور شمال-جنوب (INSTC): این کریدور چندوجهی به طول ۷۲۰۰ کیلومتر، مسیر حمل و نقل کالا بین هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا را فراهم میکند. هدف اصلی INSTC کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالا در مقایسه با مسیر سنتی کانال سوئز است و ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود، نقش محوری در این کریدور ایفا میکند. احداث و توسعه زیرساختهایی مانند بارانداز ریلی مغان، به پویایی و بهرهوری این مسیر حیاتی میافزاید.
رونق تجارت مرزی و دیپلماسی منطقهای با بارانداز ریلی مغان
این نشست بر اهمیت دیپلماسی مرزی و نقش آن در تقویت مبادلات تجاری و ترانزیتی میان ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد. استاندار اردبیل اظهار داشت که احداث بارانداز ریلی مغان، تسهیلکننده تردد کالا و تقویتکننده پیوندهای اقتصادی دو کشور خواهد بود. یک بارانداز لجستیکی-ریلی، صرفاً یک نقطه تخلیه و بارگیری نیست، بلکه مرکزی است که طیف وسیعی از خدمات لجستیکی و ارزش افزوده از جمله موارد زیر را ارائه میدهد:
ذخیرهسازی و انبارداری کالا
تغییر مد حمل و نقل (ترانشیپمنت) از ریلی به جادهای و بالعکس
انجام تشریفات گمرکی و بازرسی
بستهبندی و خدمات ارزش افزوده
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن استقبال از طرح و اعلام آمادگی کامل وزارتخانه برای پیشبرد مراحل کارشناسی و اجرایی، بر لزوم تسریع در هماهنگیهای فنی و مرزی برای رفع موانع موجود تاکید کرد.
گامهای عملیاتی برای تکمیل پروژه بارانداز ریلی مغان
در پایان این نشست مهم، تصمیمات کلیدی برای سرعت بخشیدن به پروژه بارانداز ریلی مغان اتخاذ شد. مقرر گردید کارگروههای تخصصی با مشارکت دستگاههای مرتبط، مطالعات تکمیلی را در خصوص ظرفیتسنجی و نحوه اتصال این بارانداز به شبکه جامع حمل و نقل ریلی کشور در سریعترین زمان ممکن نهایی کنند. این گامها نشاندهنده عزم جدی دولت برای بهرهبرداری از تمامی پتانسیلهای منطقهای و تقویت زیرساختهای حمل و نقل در استان اردبیل است. تکمیل این پروژه، علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی جدید، به توسعه متوازن منطقه و افزایش سهم استان اردبیل در ترانزیت ملی و بینالمللی کمک شایانی خواهد کرد.
مطالب مرتبط
- بارگیری راه آهن یزد در ۸ ماهه سال ۱۴۰۴ با جهش ۱۹ درصدی، نقش حیاتی خود را در اقتصاد ملی تثبیت کرد
- ایران با اعزام نخستین قطار باری به ازبکستان، فصل نوینی در دیپلماسی ریلی شرق–غرب گشود
- مصر با شبکه ریلی ۲۰۰۰ کیلومتری، آینده قطار پرسرعت آفریقا را متحول میکند
- بارگیری راه آهن یزد در ۸ ماهه سال ۱۴۰۴ با جهش ۱۹ درصدی، نقش حیاتی خود را در اقتصاد ملی تثبیت کرد