رئیس جمهور با تأکید بر نقش محوری توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای تهران، این طرح را نه تنها راه حلی پایدار برای معضلات ترافیک و آلودگی در پایتخت، بلکه الگویی قابل تعمیم برای سایر کلانشهرها و استانهای کشور معرفی کرد. این رویکرد، بستر توسعه پایدار حمل و نقل عمومی را در سراسر ایران فراهم خواهد آورد.
اهمیت استراتژیک توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای تهران در نگاه رئیس جمهور
شامگاه چهارشنبه، دوازدهم آذرماه ۱۴۰۴، مسعود پزشکیان در نشستی مهم به بررسی آخرین وضعیت، پیشرفتها و موانع پیش روی توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای تهران پرداخت. در این جلسه، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ساختار سازمانی مجموعه مسئول توسعه و بهرهبرداری از راهآهن حومه ای را که پیشتر در بازدید رئیس جمهور به تصویب رسیده بود، گزارش داد. همچنین، استاندار تهران گزارشی جامع از هماهنگیها با شهرداریها، مسئولان شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد. رئیس جمهور در این نشست، توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی را وظیفه اساسی دولت دانست و با اشاره به ناکارآمدی راهحلهایی نظیر ساخت و تعریض جادهها در کاهش ترافیک و آلودگی، بر ضرورت توسعه اساسی ناوگان ریلی در بخشهای بار و مسافر برای ساماندهی این مشکلات تأکید کرد.
[
]
راهبردهای کلیدی برای پیشبرد طرح ملی توسعه شبکه ریلی حومه ای
رئیس جمهور برای تسریع در اجرای پروژه توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای تهران، رهنمودهای عملیاتی مشخصی ارائه داد که میتوان آنها را به شرح زیر دستهبندی کرد:
برنامهریزی جامع و تقسیم پروژه: مسئولان باید با تهیه نقشه جامع و تقسیم پروژه به بخشهای کوچکتر با زمانبندی مشخص، آن را به پیمانکاران واگذار کنند.
تأمین همزمان تجهیزات: تأمین لوکوموتیو و واگن به موازات آمادهسازی زیرساختها، برای جلوگیری از تأخیر در بهرهبرداری الزامی است.
استقلال مالی پروژه: منابع مالی باید صرفاً به پیشبرد این طرح اختصاص یابد و از طریق مولدسازی، سرمایهگذاری داخلی و خارجی و مشارکت واحدهای صنعتی مسیر تأمین شود.
بهرهگیری از صرفهجویی سوخت: منابع حاصل از صرفهجویی در مصرف سوخت نیز میتواند به توسعه این طرح در تهران و سایر استانها اختصاص یابد.
برقیسازی و توسعه مویرگی: برقیسازی مسیرهای ریلی و توسعه مویرگی خطوط در مناطق دارای ظرفیت، از اولویتهاست.
ایجاد ناوگان مکمل: برای مناطقی که امکان اتصال مستقیم به خطوط ریلی ندارند، ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای پیشبینی شود تا دسترسی مردم به شبکه ریلی بدون محدودیت باشد.
دستاوردهای پایدار توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای: از محیط زیست تا اقتصاد
توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای فراتر از یک پروژه عمرانی، یک سرمایهگذاری استراتژیک با بازدهی چندگانه برای کلانشهرهاست. این طرح میتواند به شکل قابل توجهی به کاهش ترافیک سنگین و آلودگی هوای ناشی از خودروهای تکسرنشین کمک کند. با جایگزینی سفرهای درونشهری و حومه با قطارهای برقی، علاوه بر کاهش انتشار آلایندهها، شاهد کاهش مصرف سوخت و به تبع آن، صرفهجویی اقتصادی خواهیم بود.
در ابعاد اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی شهروندان با کاهش زمان سفر، استرس ناشی از ترافیک و هزینههای حملونقل شخصی، از مزایای بارز این طرح است. همچنین، شبکه ریلی حومه ای به جابجایی کارآمدتر نیروی کار بین شهر و حومه کمک کرده و میتواند رشد اقتصادی مناطق پیرامونی را نیز تحریک کند. تجربه موفق شهرهای بزرگ دنیا در توسعه سیستمهای ریلی حومه ای، گواه این مدعاست که این راهکار، پایدارترین گزینه برای مدیریت رشد شهری و حفظ سلامت محیط زیست است.
افق روشن گسترش حمل و نقل ریلی حومه ای به سراسر کشور با حمایت دولت
رئیس جمهور در پایان این نشست، با تأکید بر حمایت قاطع دولت از این پروژه، متذکر شد که اجرای این طرح نباید بهانهای برای بارگذاری جمعیتی یا صنعتی جدید در تهران باشد. موفقیت این پروژه در تهران، میتواند به عنوان یک پیشران و الگوی عملیاتی، راه را برای توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای در سایر استانها و کلانشهرهای کشور هموار کند. به منظور اطمینان از سرعت و دقت در پیشبرد این طرح، مسئولان موظف شدند مأموریتهای محوله را پیگیری و گزارش اقدامات خود را در جلسه هفته آینده ارائه دهند. این تعهد و پیگیری مستمر، افق روشنی را برای تحول در سیستم حمل و نقل عمومی و دستیابی به توسعه پایدار در کشور ترسیم میکند.
مطالب مرتبط
- عدم عضویت ایران در شورای آیمو، سهم تهران را در حکمرانی دریایی جهان به شدت کاهش داد
- حملات پهپادی اوکراین به نفتکشها هزینههای حملونقل دریایی در دریای سیاه را بهشدت افزایش داد
- استاندار اردبیل بر تسریع احداث بارانداز ریلی مغان، پیشران توسعه منطقهای، تاکید کرد
- مصر با شبکه ریلی ۲۰۰۰ کیلومتری، آینده قطار پرسرعت آفریقا را متحول میکند