سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در جریان نشست سیوچهارمین مجمع سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در لندن، از ورود ایران به فصل جدیدی از همکاریهای دریایی و تمرکز بر توسعه ظرفیتهای اقتصاد دریا خبر داد. او در این اجلاس اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان (همت) سرمایهگذاری داخلی و خارجی در بخش دریایی و بندری کشور در دست اقدام است و پیشبینی میشود تا پایان سال جاری، ۱۷ همت سرمایهگذاری جدید نیز به این طرحها اضافه شود که در مجموع، حجم سرمایهگذاریهای در جریان را به ۱۸۷ همت میرساند. این رویدادها، نشاندهنده عزم جدی ایران برای بهرهبرداری حداکثری از پتانسیلهای بینظیر دریایی خود است.
[
](
)
تعهد ایران به اصول دریانوردی جهانی؛ پیامی از لندن برای همکاریهای بینالمللی
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست بینالمللی، مواضع ایران را درباره حکمرانی دریایی و دریانوردی تبیین کرده و بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مقررات و کنوانسیونهای بینالمللی آیمو، علیرغم چالشهای ناشی از تحریمها، تاکید کرد. وی به موفقیت ایران در حوزه جستوجو و نجات دریایی اشاره کرد و از نجات بیش از ۲۱۵۰ نفر در دو سال گذشته خبر داد که این آمار، گواهی بر توانمندیها و مسئولیتپذیری ایران در آبهای منطقهای و بینالمللی است. این حضور فعال در مجمع آیمو، نشاندهنده تلاش ایران برای ایفای نقشی سازنده و مسئولانه در عرصه دریانوردی جهانی است.
رشد بیسابقه سرمایهگذاری دریایی؛ ۱۸۷ همت محرک توسعه بنادر و سواحل
یکی از نقاط قوت سخنرانی رسولی، برجستهسازی بُعد اقتصادی و پتانسیلهای سرمایهگذاری در بخش دریایی ایران بود. وی با اشاره به قوانین مترقی کشور در حمایت از سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی، آمادگی ایران را برای جذب سرمایههای بیشتر در توسعه بنادر و دریانوردی اعلام کرد. رقم ۱۸۷ همت سرمایهگذاری جاری و آتی، نه تنها یک عدد، بلکه نشانهای از آغاز یک دوره جدید از شکوفایی اقتصاد دریامحور در ایران است. این رویکرد، در راستای سیاستهای کلان کشور و اسناد بالادستی است که توسعه دریامحور را به عنوان یک اولویت راهبردی تعیین کردهاند. سرمایهگذاری در زیرساختهای بندری، ناوگان دریایی و صنایع مرتبط، میتواند محرک قوی برای رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید باشد.
دیپلماسی دریایی فعال: توسعه همکاریها و جذب سرمایه در بخش دریایی
در حاشیه اجلاس آیمو، معاون وزیر راه و شهرسازی دیدارهای دوجانبه متعددی با وزرا و معاونین حملونقل کشورهای مختلف از جمله چین، عربستان سعودی، قطر، هند و پاکستان انجام داد. این مذاکرات بر جنبههای عملیاتی و اجرایی متمرکز بود و با هدف تقویت همکاریهای منطقهای و بینالمللی در بخش دریایی صورت گرفت:
توسعه کریدورهای ترانزیتی: مذاکرات با هند و پاکستان برای تقویت خطوط کشتیرانی منظم و برقراری حملونقل دریایی بین بنادر کراچی، گوادر، چابهار و شهید رجایی. این امر میتواند نقش ایران را در کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب بیش از پیش تقویت کند.
گسترش همکاریهای بندری و کشتیرانی مسافری: رایزنی با عربستان و قطر برای افزایش سرمایهگذاری متقابل در بنادر دو کشور و توسعه کشتیرانی مسافری، که نشاندهنده اراده برای تعمیق روابط اقتصادی در خلیج فارس است.
این دیپلماسی فعال، گامی مهم در جهت تحقق اهداف توسعه دریامحور و بهرهگیری از ظرفیتهای ژئوپلیتیکی ایران در منطقه و جهان محسوب میشود.
چشمانداز توسعه دریامحور: ضرورت ملی برای آینده ایران
سعید رسولی تاکید کرد که توسعه دریامحور، که در سال ۱۴۰۲ طی ۹ بند ابلاغیه مقام معظم رهبری به عنوان دستور کار کشور قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تاکید فراوان است، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت ملی است. این سیاست کلان، صرفاً شامل توسعه بنادر و ناوگان دریایی نمیشود، بلکه ابعاد گستردهتری نظیر تقویت شیلات، انتقال تدریجی صنایع آببر به سواحل برای حل بحران آب و ایجاد توازن در استقرار صنایع در کشور را نیز در بر میگیرد.
ایران با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در رده ۲۰ کشور برتر جهان از نظر تعداد کشتیهای حامل پرچم، از پتانسیلهای بینظیری برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی منطقهای برخوردار است. دیدارهای مثبت با دبیرکل آیمو و ابراز تمایل این سازمان برای همکاری در زمینههای آموزشی، تحقیقاتی و معرفی شرکتهای مشاور معتبر، مسیر را برای ارتقاء جایگاه ایران در حکمرانی دریایی هموارتر خواهد کرد. این رویکرد جامع، میتواند به diversification (تنوعبخشی) اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده و بهرهبرداری پایدار از منابع دریایی منجر شود.
در مجموع، سخنان و اقدامات هیئت ایرانی در لندن، نویدبخش آغاز «فصل جدید همکاری ایران با سازمان بینالمللی دریانوردی» و نقشآفرینی پررنگتر جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد دریا و حکمرانی دریایی در سطوح منطقهای و جهانی است.
مطالب مرتبط
- با اتمام مراحل پایانی، پروژه ۳۵۰ میلیارد تومانی بندر نخل ناخدا آماده بهرهبرداری میشود
- نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی در کیش، دروازهای برای توسعه اقتصاد دریامحور ایران گشود
- همکاری سهجانبه برای مقابله با بحران پسماندهای پلاستیکی دریایی در سواحل ایران آغاز شد
- ۳۱ ابزار حمایتی بینالمللی مسیری نو برای تقویت زنجیره ارزش دریایی و رونق صنعت کشتیسازی ایران میگشاید