مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، در گامی مهم برای ساماندهی و توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، دستور اجرایی تشکیل «شرکت مادر تخصصی حملونقل ریلی حومهای و منطقهای» را صادر کرد. این دستور که به دنبال بررسیهای جامع و مطالعات تطبیقی بینالمللی اتخاذ شده، سازمان امور اداری و استخدامی را مکلف به طراحی ساختار سازمانی این نهاد کلیدی کرده است. هدف از این اقدام، تسریع در تکمیل پروژههای ناتمام، بهبود کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت جابجایی مسافران در مسیرهای پرتردد حومه کلانشهرها است.
تاکید رئیسجمهور بر تقویت حملونقل ریلی حومهای
رئیسجمهور پزشکیان روز شنبه، یکم آذرماه، در ادامه پیگیریهای خود در حوزه حملونقل، با حضور در وزارت راه و شهرسازی، نشستی سهساعته را به بررسی وضعیت و راهکارهای توسعه حملونقل ریلی حومهای اختصاص داد. در این جلسه، گزارشهایی شامل مطالعات تطبیقی میان شرکتهای فعال در حوزه حملونقل ریلی حومهای و منطقهای در کلانشهرهای پیشرفتهای چون پاریس و برلین، و مقایسه آن با وضعیت تهران، ارائه شد. این بررسیها به دنبال بازدید پیشین رئیسجمهور در هشتم آبانماه ۱۴۰۴ از شبکه ریلی منطقه ای تهران صورت میگیرد که در آن بر لزوم تکمیل نقاط تبادلی شبکه ریلی و مترو و تامین منابع برای تعمیرات اساسی ۹ دستگاه ریل باس تاکید شده بود. همچنین، فرزانه صادق، مسئول مربوطه، گزارشی جامع از سفر خود به چین و جزئیات خدمات قطارهای حومهای و نیازهای زیرساختی و ناوگانی این بخش را ارائه کرد که اطلاعات ارزشمندی برای تصمیمگیریهای آتی فراهم آورد.
[
]
چشمانداز ساختاری جدید: تشکیل شرکت مادر تخصصی حملونقل ریلی حومهای
یکی از مهمترین خروجیهای این نشست، تکلیف سازمان امور اداری و استخدامی برای طراحی ساختار مناسب «شرکت مادر تخصصی حملونقل ریلی حومهای و منطقهای»، بهویژه در منطقه تهران، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی است. این شرکت مادر تخصصی قرار است به عنوان نهادی متمرکز، مسئولیت ساماندهی، توسعه و مدیریت پروژههای ریلی حومهای را بر عهده گیرد و گامی اساسی در جهت یکپارچهسازی و کارآمدسازی این شبکه حیاتی باشد.
رئیسجمهور در این راستا بر موارد زیر تاکید کرد:
نهایی کردن ساختار سازمانی جدید برای شرکت مادر تخصصی.
جذب مشارکت و سرمایهگذاری شهرداریها و مجموعههای غیردولتی در پروژههای حملونقل ریلی حومهای.
تسریع در تکمیل پروژههای ناتمام حملونقل عمومی ریلی حومهای.
راهکارهای نوین برای تامین مالی و توسعه ناوگان ریلی حومهای
در این جلسه، بر ضرورت یافتن راهکارهای پایدار برای تامین مالی پروژههای حملونقل ریلی حومهای تاکید شد. رئیسجمهور، تأمین ناوگان ریلی با بهرهگیری از ظرفیت مولدسازی و فراخوان سرمایهگذاران بخش خصوصی را از اولویتهای اصلی ساماندهی حملونقل عمومی دانست. هدف از این رویکرد، کاهش ضرر و زیان در دوره بهرهبرداری و افزایش بهرهوری است. در همین راستا، سازمان برنامه و بودجه موظف شد نسبت به تامین مالی تعمیرات ناوگان ریلی فعلی اقدام کند که شامل تعمیرات اساسی ۹ دستگاه ریلباس مورد اشاره نیز میشود. این تصمیم نشاندهنده عزم دولت برای حل چالشهای مالی و فنی پیش روی توسعه شبکه ریلی حومهای است.
افق روشن توسعه حملونقل ریلی حومهای؛ کاهش ترافیک و افزایش رفاه عمومی
مدیرعامل راه آهن پیشتر اعلام کرده بود که با تکمیل طرح توسعه قطارهای حومهای و منطقهای، امکان جابجایی سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر با ۳۰۰ دستگاه ریلباس فراهم خواهد شد. این آمار نشان از ظرفیت عظیم این طرح در کاهش بار ترافیکی جادهها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد. پیشرفت ۷۵ درصدی خطوط غرب استان تهران نیز نویدبخش تحقق سریعتر این وعدهها است. توسعه حملونقل ریلی حومهای نه تنها به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک میکند، بلکه با ایجاد ارتباط سریع و مطمئن بین مراکز شهری و مناطق حومهای، رشد اقتصادی و اجتماعی این مناطق را نیز تسهیل خواهد کرد و به عنوان ستون فقرات جابجایی انبوه مسافر در کلانشهرها و شهرهای اقماری عمل خواهد کرد و سهم چشمگیری در توسعه پایدار شهری ایفا میکند.
مطالب مرتبط
- وزیر راه و شهرسازی: راه آهن اردبیل میانه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد؛ پایان انتظار ۲۰ ساله
- تثبیت تردد قطار مشهد-سرخس در ایام پایانی هفته؛ خبری خوش برای مسافران و ترانزیت ریلی
- توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای سیستان و بلوچستان با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون دلاری شتاب گرفت
- احداث زیرگذر بتنی عابر پیاده، ایمنی تردد در ایستگاه راه آهن رباط کریم را متحول میکند